Sådan træner du dit barns taktile sans

Hvis du gerne vil gøre noget godt for dit barn, er det væsentligt, at du træner barnets taktile sans. Det er denne, der også kaldes for følesansen, og den kan du træne på flere måder. Læs med her for et par gode tips.

Det er vigtigt, at du træner med dit barn, fra det er helt lille, og indtil det bliver ældre. Der er meget du kan gøre for at styrke barnets motoriske udvikling, og herunder kan du læse mere om, hvordan du træner barnets taktile sans – og du kan også læse mere om det her.

Hvad er sansemotorik?

Den sansemotoriske udvikling handler i høj grad om at få krop og sanser til at spille sammen. Der findes en lang række primære sanser, som taktilsansen blandt andet hører ind under, og den er i høj grad vigtig at træne.

Samtidig er det væsentligt, at alle sanser trænes, så barnet får de helt rigtige kompetencer til at leve et godt liv senere hen. Der findes rigtig mange gode råd, som du kan gøre brug af, hvis du vil sikre dig, at barnet får de bedste forudsætninger for at træne sine sanser optimalt.

Hvad er den taktile sans?

Barnet føler gennem huden, hvilket betyder, at det er vigtigt, at du krammer og rører barnet hver dag. Giv dem tøj på og nus med dem, og rør dem, så de bliver vant til kropskontakt. Det er helt essentielt i forhold til, hvordan barnet kommer til at udvikle sig på sigt.

Når barnet bliver berørt, sender det et signal til hjernen, som begynder at forstå, hvordan det hele hænger sammen. Det er derfor, at taktilsansen er uhyre vigtigt – og det er faktisk mere end bare en følesans.

.

Det er også den sans, der anvendes, når barnet skal finde ud af, om noget er for varmt eller koldt til at det er en god idé at røre ved det. Det er således med til at få hjernen til at opfange farer og lignende.

Hvordan træner jeg den taktile sans?

Det er en god idé at investere i noget motorisk legetøj, hvis barnet skal have stimuleret den taktile sans. Herudover er der også en lang række andre ting, du kan gøre, når du vil sikre dig, at barnets motoriske sans trænes optimalt.

Du kan eksempelvis hjælpe barnet med at tage nogle små skridt mod udvikling af den taktile sans ved at klappe det på ryggen, røre ansigtet med en fjer, nusse fødderne og lignende. Du kan også lege med sand, som I finder på stranden eller tage et bad med dit barn.


Sådan hjælper du en veninde, som har en psykisk sygdom

Hvis du har en ven eller en veninde, som har en psykisk sygdom, så er det vigtigt, at du viser, at du er der for vedkommende. Det kan du gøre på mange måder, og herunder følger en række gode råd, som du kan bruge.

Når du er relateret til en person, som har en psykisk sygdom, er det vigtigt, at du ved, hvordan du skal være der for vedkommende. Det er ikke altid lige nemt at være pårørende, og derfor er det væsentligt, at du sætter dig grundigt ind i tingene.

Hvis du kender en, som har en psykisk sygdom, kan du nå langt, hvis du læser lidt omkring de ting, der gælder for den enkelte sygdom. Hvis det eksempelvis er bipolar affektiv sindslidelse, som du kan læse mere om her, så bør du sætte dig grundigt ind i de specifikke symptomer for netop denne sygdom.

Du bør tale med din veninde om det

Det første, du bør gøre, er at tale med din veninde om tingene. Hvis hun er klar på det, kan hun fortælle dig en masse om de forskellige symptomer, der er ved at have en psykisk sygdom, og det kan lære dig en masse om hendes tilstand.

På den måde får du nemmere ved at tilpasse dig, så du kan tage hensyn til hende. Det kan være vanskeligt for en, der er pårørende, men hvis jeres venskab betyder meget, er det en fornuftig løsning.

Hjælp din veninde på bedste vis

Når du har en veninde eller en ven, som døjer med en psykisk sygdom, er det samtidig vigtigt, at du sørger for at hjælpe vedkommende på bedste vis. Det kan du gøre på flere måder, men du bør altid være opmærksom på, hvordan vedkommende har det.

Hvis du kan mærke, at det hele ikke kører, eller hvis du bliver opmærksom i en ændring i adfærden, bør du tage action. Det kan være, at det er et tegn på, at noget er på vej, og så er det væsentligt, at du kan hjælpe hende gennem det.

Du skal ikke sidde med det alene

Som pårørende til en person, der har en psykisk lidelse, er det vigtigt, at du ikke sidder med det alene, da det hurtigt kan ende med, at det bliver for meget for dig. Du bør derfor have nogle at snakke med, så du er sikker på, at du også kan klare det selv.